Kiezen voor het leven

Er wordt veel onderzoek gedaan naar Mindfulness. Het is de status van 'zweverig' daarmee al lang ontstegen en de resultaten staan als een huis.

Waar gaat het nu echt om in het leven? Dat kan maar één iemand voor je bepalen en dat ben je zelf. Maar hoe vaak sta je stil bij wat echt belangrijk voor je is? Wanneer luister je echt naar je gevoel? Hoe vaak gaan je gedachten niet met je aan de haal. Over wat je nog moet doen, over wat er allemaal mis zou kunnen gaan? Mindfulness brengt je terug in het hier en nu.
 
Mindfulness is een techniek die iedereen zich kan eigen maken. Met mindfulness train je de aandacht en word je je sneller bewust van wat er speelt. Je herkent situaties eerder. Je leert om met je aandacht te blijven bij wat je van plan was te doen en raakt minder snel afgeleid. Ook word je je meer bewust van gevoelens en kun je die makkelijker toestaan zonder impulsief te reageren. Gevoelens zoals angst, boosheid, somberheid of verdriet krijgen zo meer ruimte en worden daardoor beter verwerkt. Mindfulness helpt je om bewuster te handelen en minder vanuit oude ingesleten gewoontepatronen.
De meest geciteerde definitie van mindfulness is die van Jon Kabat- Zinn: ‘beoefening van mindfulness betekent op een speciale manier oplettend zijn: ‘bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder te oordelen’.
 
Het succesverhaal van mindfulness
Mindfulness-trainingen werden eind jaren zeventig voor het eerst ontwikkeld en toegepast in ziekenhuizen in de verenigde staten door Jon Kabat-Zinn. De techniek werd vooral ingezet om de kwaliteit van leven van uitbehandelde patiënten te vergroten. Als snel bleek mindfulness-therapie bijzonder succesvol. Inmiddels wordt mindfulness overal ter wereld toegepast. Niet alleen bij patiënten maar ook bij kinderen, mensen met psychische klachten, op het werk, en gewoon voor iedereen die het leven bewust wil ervaren en geen zin meer heeft om zichzelf voortdurend voorbij te hollen. 

De Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR), ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, en Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) zijn de meest gebruikte mindfulness-trainingsprogramma's en zijn wetenschappelijk goed onderbouwd.
 
 
Wetenschappelijk aangetoonde effecten van mindfulness
Er wordt veel onderzoek gedaan naar mindfulness. Het is de status van 'zweverig' daarmee al lang ontstegen en de resultaten staan als een huis. Zo is wetenschappelijk aangetoond dat mindfulness onder meer zorgt voor:
 
  • Een beter geheugen
  • Meer (zelf)compassie
  • Minder angst
  • Minder stress
  • Minder lichamelijke pijnklachten
  • Verbetering van het immuunsysteem
  • Meer focus


Meer weten?
Wil je meer weten over wetenschappelijk onderzoek naar en de effecten van mindfulness? Neem dan een kijkje op de website van het Radboud Universitair Medisch Centrum: www.radboudcentrumvoormindfulness.nl